Continu in beweging


De IT Management Group is continu in beweging. Bekijk hier de laatste nieuwsberichten.

Klanten

Schiphol
NS
Fuji
Ikea
Gemeente Amsterdam
Thales
ING
Belastingdienst
SVB
Universiteit of Twente
TU Delft
Gemeente Nissewaard
Oxfam Novib
Ministerie van Defensie
Gemeente Leiden
Gemeente Utrecht
Rabobank
Provincie Zuid-Holland
AMC
Erasmus MC
ABN-AMRO
Rijkswaterstaat
Reclassering
DSV
Overzicht klanten

Certificeringen


Home » Nieuws » USM. Everything should be made as simple as possible, but not simpler

USM. Everything should be made as simple as possible, but not simpler

Ga direct naar training USM Foundation.

De vraag die onze USM-coaches en trainers het vaakst krijgen is: hoe is het mogelijk dat USM enerzijds zo simpel is en anderzijds binnen elke serviceorganisatie op elk niveau succesvol kan worden toegepast? Het antwoord sluit aan bij het in de titel genoemde citaat van Albert Einstein: maak het zo simpel mogelijk (wat overigens razend ingewikkeld is) maar zorg wel dat het na deze vereenvoudigingsslag precies datgene bevat wat nodig is om in alle omstandigheden te werken.

En dat is bij USM gelukt. USM bevat slechts 5 processen die alle werkzaamheden van de serviceorganisatie omvatten: afspreken, wijzigen, herstellen, uitvoeren en verbeteren. Het onderstaande procesmodel geeft het USM-procesmodel weer inclusief de relaties tussen de processen en de activiteiten per proces.

En vervolgens zijn er slechts 8 workflows die deze activiteiten in een voorgedefinieerde, logische volgorde aan elkaar rijgen. En dat is inclusief de verbeter-workflows. Daarmee levert USM niet alleen de bouwblokken die in het managementsysteem van iedere serviceorganisatie een rol spelen, maar is het ook de standaardwerkwijze voor het geïntegreerd verbeteren van de dienstverlening mét die bouwblokken.

Bij risicobeheersing is goed te zien hoe deze vereenvoudiging werkt. In plaats van processen te maken voor elke best practice op het gebied van risico-beheersing, zoals beschikbaarheidsmanagement, capaciteits- en performance-management, informatiebeveiligingsmanagement, service-continuïteitsmanagement maar ook problem-management, is dat bij USM teruggebracht tot één verbeter-proces dat risico’s identificeert op alle gebieden. Want hoewel het onderwerp telkens anders is, is het proces in essentie hetzelfde.

Bovendien integreer je daarmee de afhandeling van alle risico’s ten behoeve van één gemeenschappelijk doel: het klantbelang In onderstaand overzicht is aangegeven op welke wijze 34 ITIL4 practices terugkomen in 5 USM processen.

ITMG adviseert en ondersteunt bij het inrichten en optimaliseren van serviceorganisaties met USM en ondersteunt uw bedrijf tevens door het verzorgen van professionele USM-trainingen.

Wilt u meer informatie, neemt u dan vrijblijvend contact op met de IT Management Group

Eerstvolgende startdata USM Foundation

Ga naar nieuwsoverzicht