Rating9


Onze trainingen zijn gecertificeerd en worden zeer goed gewaardeerd!

Opleidingsadvies

Trainingsvorm

U volgt de training interactief samen met anderen fysiek op de aangegeven locatie.

U volgt de training interactief samen met anderen achter uw computer.

U volgt de training individueel en in uw eigen tempo achter uw computer.

Trainingslocaties


Den Haag
Lange Vijverberg 4-5

ITMG Den Haag

Utrecht
Arthur van Schendelstraat 650

HNK

Amsterdam
Kromwijkdreef 11

ITMG Amsterdam

Eindhoven
Kennedyplein 1

ITMG Eindhoven

Rotterdam

Beursplein 37

ITMG Rotterdam
Overzicht locaties

Referenties algemeen


Ramon Sanders
9/10 -Rating9
Duidelijk, to the point, interactief genoeg

Claudia Kouwenhoven Gemeente Den Haag
8/10 -Rating8
Ik waardeer de training BiSL met een 8!


Overzicht referenties

Klanten

Schiphol
NS
Fuji
Ikea
Gemeente Amsterdam
Thales
ING
Belastingdienst
SVB
Universiteit of Twente
TU Delft
Gemeente Nissewaard
Oxfam Novib
Ministerie van Defensie
Gemeente Leiden
Gemeente Utrecht
Rabobank
Provincie Zuid-Holland
AMC
Erasmus MC
ABN-AMRO
Rijkswaterstaat
Reclassering
DSV
Overzicht klanten

Keurmerken

nrto

Visie op leren
  • Blended Learning
  • Praktijkgericht
  • Duurzaam
  • Social Return
  • Home » Projecten » Digipower 2023 – Westelijk Noord-Brabant » Scholingstraject Servicemanager

    Scholingstraject Servicemanager

    Omschrijving
    De focus van dit opleidingstraject ligt op servicemanagement en het maken van afspraken tussen de IT- en de business afdelingen. Naast de specifieke kennis die een servicemanager moet opdoen van servicemanagement en procesgericht- en datagericht werken moet de servicemanager kennis vergaren die relevant is binnen het vakgebied zoals algemene kennis van agile en DevOps. Zo kan de servicemanager aansluiten bij bestaande werkwijzen en meedraaien in agile en DevOps teams. Ook is de ontwikkeling van sociale vaardigheden belangrijk om goed te kunnen samenwerken met collega’s, leidinggevenden en vakgenoten.

    Functies en beroepen
    Een servicemanager is verantwoordelijk voor de dienstverlening van één of meer systemen. Het opleidingstraject leidt op tot beroepen zoals service medewerker, service level manager, service manager.

    Trainingsmodules
    Het beroepsgerichte (om)scholingstraject tot Servicemanager bestaat uit de volgende trainingen en examens:

    Sociale vaardigheden
    – Module Effectief Communiceren (2 dagen) Afronding: Bewijs van deelname

    Generieke vakkennis
    – Module Introductie Artificial Intelligence (1 dag) Afronding: Bewijs van deelname
    – Module COBIT Foundation (2 dagen) Afronding: Bewijs van deelname en eindtoets

    Specifieke vakkennis
    – Module Masterclass Service Level Agreements (2 dagen) Afronding: Bewijs van deelname en eindtoets
    – Module USM Foundation (2 dagen) Afronding: Bewijs van deelname en eindtoets
    – Module Datagedreven Werken (2 dagen) Afronding: Bewijs van deelname en eindtoets
    – Module ITIL Direct, Plan and Improve (3 dagen) Afronding: Bewijs van deelname en eindtoets

    Inhoud scholingstraject

    Het scholingstraject bestaat uit de volgende modules:

    Intake opleiding
    Het beroepsgerichte (om)scholingstraject tot servicemanager start met een intake. Tijdens deze intake worden de persoonlijke leerdoelen doorgenomen evenals de planning van de opleiding. Indien nodig worden aanpassingen op maat gemaakt.

    Effectief Communiceren – 2 dagen of 3 avonden
    De module Effectief Communiceren schenkt aandacht aan uw persoonlijke ontwikkeling. De training is praktijkgericht. Er wordt ingegaan op de belangrijkste communicatie- en presentatietechnieken die u nodig heeft tijdens uw overleggen met collega’s, leveranciers, leidinggevenden en opdrachtgevers. Tijdens de training wordt met name ingegaan op de mondelinge communicatie en het effectief overbrengen van uw communicatieboodschap.

    Introductie Artificial Intelligence – 1 dag of 1 avond
    Artificial Intelligence en ChatGPT zijn sterk in opkomst. Tijdens deze training van drie dagen leert u de beginselen van Artificial Intelligence en ChatGPT. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Machine Learning (ML), Neurale Netwerken, Deep Learning (DL), Natural Language Processing (NLP), Computer Vision en AI Ethiek.

    COBIT Foundation - 2 dagen of 3 avonden
    COBIT 2019 is een raamwerk voor de beheersing van uw IT. Met COBIT wordt de balans gezocht tussen het creëren van toegevoegde waarde en het optimaliseren van risiconiveaus en middelengebruik. COBIT is een generiek regie- en controle raamwerk met richtlijnen die zich richten op “wat dient er te gebeuren” in plaats van “hoe moet het gebeuren”. Deze richtlijnen vormen praktische handvatten voor management, gebruikers, auditors, controllers en beveiligingsspecialisten om binnen organisaties effectief IT governance vraagstukken op te lossen. COBIT is een prachtig raamwerk dat gebruikt kan worden om meerwaarde te bieden aan uw organisatie!

    Masterclass Service Level Agreements - 2 dagen of 3 avonden
    Tijdens deze training gaat u praktisch aan de slag met Service Level Agreements. U leert hoe u een professionele Service Level Agreement (SLA) kunt opstellen en beheren. Hiermee leert u de basis voor het maken afspraken tussen afnemer en aanbieder zodat een optimale dienstverlening kan plaatsvinden. U heeft de mogelijkheid hands-on aan de slag te gaan met uw eigen SLA of u werkt met een voorbeeld SLA. Na afloop kent u de ins en outs van Service Level Agreements in theorie en praktijk.

    USM Foundation – 2 dagen of 3 avonden
    USM staat voor Universeel Service Management. USM is een gestandaardiseerd managementsysteem waarmee een serviceorganisatie haar mensen, middelen, werkwijzen en services kan managen met slechts 5 processen en 8 automatiseerbare workflows. De methode is toepasbaar op elke vorm van dienstverlening. De USM-training benadrukt de procesmatige inrichting van een serviceorganisatie en haar werkwijze, vanuit de overtuiging dat processen de kortste en efficiëntste weg naar het voor de klant relevante doel vormen.

    Masterclass Datagedreven Werken - 2 dagen of 3 avonden
    Datagedreven werken is het gebruik maken van data als fundamenteel onderdeel van het tot stand komen en uitvoeren van beleid. Data vormt de basis voor het nemen van beslissingen. Datagedreven werken past in een datagedreven organisatie, waarin alle medewerkers datagedreven werken om een proces op gang te krijgen naar meer inzicht, kennis en gefundeerde beslissingen. Data kan gebruikt worden om beleid efficiënter, effectiever en inclusiever te maken. Met betere prestaties als beoogd resultaat.

    ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL DPI) - 3 dagen of 5 avonden
    Bij deze training staat het gebruik van praktische en strategische methoden voor het behendig plannen en leveren van voortdurende verbetering centraal. ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve is in het bijzonder relevant voor iedereen die een of meer teams leidt en betrokken is bij het creëren van plannen en het stimuleren van verbeterinitiatieven. De reikwijdte van deze training betreft de praktische vaardigheden die nodig zijn om een ‘leer- en verbeter’ organisatie te creëren met een sterke en effectieve strategische richting. Er is aandacht voor de invloed en impact van agile en lean manieren van werken en hoe deze kunnen worden benut in het voordeel van een organisatie. Aangezien planning en voortdurende verbetering universele competenties zijn, is deze training onderdeel van zowel de route naar ITIL Managing Professional als de route naar ITIL Strategic Leader.

    Onderwijsvorm, contacturen, studiebelasting en doorlooptijd en opleidingsniveau

    De opleidingsdagen worden gegeven in de vorm van klassikaal onderwijs. De voorkeursvorm is fysiek klassikaal onderwijs overdag. Omdat het project zich ook richt op werkenden en omdat uit ervaring is gebleken dat niet iedereen vrij kan krijgen voor het volgen van opleidingen overdag, bestaat ook de mogelijkheid om de opleidingen te volgen in de avonduren. Mochten de omstandigheden fysiek klassikaal onderwijs niet toelaten, bijvoorbeeld in verband met (corona)maatregelen of vanwege persoonlijke voorkeuren van de deelnemers in verband met reistijden, kan worden uitgeweken naar online klassikale les (via Zoom of MS Teams). Er is in elk geval altijd direct persoonlijk contact met en begeleiding door de docent.

    Het totale traject bestaat uit 14 klassikale opleidingsdagen (overdag) of 21 opleidingsavonden (avond). Een scholingstraject bestaat uit respectievelijk 84 contacturen (overdag) óf 63 contacturen (avond). Buiten de contacturen besteedt een deelnemer gemiddeld 50 uur aan zelfstudie en zal er regelmatig contact zijn tussen de deelnemer en de ITMG backoffice en trainers. Per omscholingstraject wordt hierbij uitgegaan van 4 contacturen. Voorafgaand aan de opleiding wordt in een persoonlijke intake bepaald of een kandidaat voldoet aan de voorwaarden voor deelname en of het opleidingstraject past bij de kandidaat en naar verwachting succesvol kan worden afgesloten.

    Gemiddeld worden per week 2 dagen of 2 avonden klassikale training gepland, daarnaast wordt zelfstudie van de deelnemer verwacht. Na de opleiding kan de deelnemer de afrondende eindtoetsen afleggen.

    De totale doorlooptijd van het traject van intake tot afsluitend examen is circa 10 tot 12 weken.

    De opleidingen zijn geschikt voor deelnemers met MBO+ werk- en denkniveau.

    Aanmelden Digipower 2023