INTERVIEW MONIEK VERWOERT
Moniek Verwoert
Leeftijd: 46 jaar
Achtergrond: bancaire sector
“Het oplossen van problemen en zo bedrijven beter laten worden, dat is wat ik leuk vind. Dankzij het Make IT Work traject van de IT Management Group, kan ik dat straks ook gaan doen op IT-gebied!”
Moniek Verwoert werkte jarenlang bij een bank op de afdeling hypotheken. Debiteurenbeheer, telefonische verkoop, aftersales en later helpdeskfuncties. In die laatste rol wist men Moniek al snel te vinden als er problemen waren met de computer. Nu neemt ze deel aan het Make IT Work traject met als doel een baan als helpdeskmedewerker IT. Het Make IT Work traject is een initiatief van de IT Management Group in samenwerking met toekomstige werkgevers en het CA-ICT. Benieuwd naar de ervaringen van Moniek? Lees haar verhaal!
Hoe kwam je op het idee om aan het Make IT Work traject deel te nemen?
Ik had al vaker geprobeerd om de IT-richting op te gaan, om ‘iets’ met computers te gaan doen. Maar omdat ik de papieren niet had, werd ik niet aangenomen. Dus toen ik dit zag dacht ik meteen ‘ik probeer het toch weer’. Wie niet waagt, wie niet wint!
Je bent nu een paar maanden bezig met het traject, kun je iets vertellen over je ervaringen?
Ik ben positief. Over de inhoudelijke cursussen, maar ook de training in adviestechnieken en het werken aan mezelf. Het praktisch hiermee bezig zijn, dat is heel belangrijk. Ik merk dat het heel erg mijn eigen verantwoordelijkheid is om er een succes van te maken. Daar ben ik blij mee, want het zet me aan het denken over wie ik ben en wat ik wil. Het hele traject komt in stapjes en dat is heel goed voor mij. Want het is echt wel een hele omscholing van de financiële dienstverlening naar de IT.
Dat kan ik me voorstellen. Heb je daarin ook iets aan je collega-deelnemers in het traject?
Jazeker! Het is erg fijn dat je anderen kunt benaderen als het nodig is. Zo heb ik van een mede deelnemer de lay-out voor een cv gekregen. Ter inspiratie, wat ik dan weer op mijn eigen manier kan aanpassen. Jezelf blijven vind ik erg belangrijk en is ook zeker iets wat ik in het traject heb geleerd.
Hoe zie je je toekomst voor je na afronding van het traject?
Ik wil heel graag helpdeskmedewerker IT worden. Het oplossen van problemen en alles wat daarbij komt kijken. Mijn ambitie daarin is dat een bedrijf beter wordt; kijken hoe dingen beter en sneller kunnen, daar was ik altijd al mee bezig. Ik hoop ook dat ik verandering kan brengen in hoe mensen naar een helpdesk kijken, ik merk dat er nu nog vaak neerbuigend over wordt gedaan. Time for change!
Dat klinkt veelbelovend! Ben je al helemaal klaar voor je nieuwe carrièrestap?
Hahaha, je zou denken van wel hè? Maar mezelf verkopen vind ik nog moeilijk. Ik denk heel snel ‘ik voldoe nog niet aan de eisen’. Waarschijnlijk is dat ook een kwestie van durven; van de klantenservice financiële dienstverlening wist ik alles van en nu is het allemaal even iets heel nieuws. Als ik me daar eenmaal overheen zet weet ik dat het realistisch is om met dit omscholingstraject een geschikte baan te vinden, er zijn kansen genoeg!
Ben je zelf ook geïnteresseerd in een baan in de IT branche of ken je iemand? Kijk dan op de pagina Make IT Work Kandidaat.
Ben je als werkgever geïnteresseerd? Kijk dan op Make IT Work Werkgever