Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum
Het toepassen van Agile Scrum binnen uw serviceorganisatie
Prijs: €1475,-
Duur: 3 dagen
Locaties en data
De training Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum kan online of klassikaal worden gevolgd in Utrecht of Den Haag. Ook is in-company training of maatwerk mogelijk. Hieronder staan de nu ingeplande trainingsmogelijkheden op basis van open inschrijving. De opleidingsdagen zijn van 10:00 tot 16:00 uur. De opleidingsavonden zijn van 18:30 tot 21:30 uur. Staat uw voorkeurslocatie er niet bij? Neem dan contact op en informeer naar de mogelijkheden.
inschrijven voor deze trainingSteeds meer organisaties werken met Agile systeemontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is Scrum. Door in korte slagen steeds dat te realiseren wat het belangrijkste is voor de klant wordt de kans veel kleiner dat een project mislukt en er niets wordt opgeleverd. Ook het centraal stellen van de mens in het ontwikkelproces en het elimineren van overhead maakt dat Scrum steeds vaker door organisaties wordt ingezet. De vraag is echter hoe u deze ontwikkeling op het gebied van systeemontwikkeling inpast in uw service (beheer) organisatie en combineert met beheerprocessen als change management en configuratiemanagement. Deze masterclass Agile Servicemanagement met Scrum gaat juist in op dit aspectgebied van Scrum.
Aansluitend aan de masterclass Agile Servicemanagement met Scrum heeft u de mogelijkheid tot het afleggen van een examen.
Gezien de vele onderwerpen en interacties ligt het tempo van deze masterclass hoog.
Uw profiel
Bent u werkzaam in één van de hierna volgende functies of aandachtsgebieden? Dan levert de Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum waardevolle informatie voor u op:
• Beheerarchitect
• Servicemanager
• Service Level Manager
• Service Coördinator
• Contractmanager
• Demand Manager
• ICT Manager
• Servicedesk Manager
• Service Coördinator
• Kwaliteitsmanager
• Functioneel beheerder
• Applicatiebeheerder
• Projectmanager
• Programmamanager
• Procesmanager
• Consultant
• Inkoper of een andere verantwoordelijke voor contracten en afspraken
Inhoud training
In deze professionele en praktijkgerichte masterclass Agile Servicemanagement met Scrum komen de volgende onderwerpen aan bod:
– Wat betekenen de begrippen Agile ontwikkelen, Scrum, Kanban, DevOps?
– Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten tussen Scrum en ITIL?
– Welke patronen zijn er om een organisatie vorm te geven?
– Wat betekent Scrum voor mijn beheerprocessen?
– Wat zijn de risico’s en wat de tegenmaatregelen?
– Hoe kan ik mijn beheerorganisatie Agile maken met ITIL?
Leerdoelen
Na deze masterclass kunt u:
• aangeven wat de specifieke Scrum termen betekenen;
• aangeven voor welke projecten Scrum wel en niet geschikt is;
• uitleggen welke varianten er zijn om een organisatie met Scrum en ITIL vorm te geven;
• valkuilen benoemen die uw serviceverlening laten degraderen;
• uitleggen welke risico’s onderkend moeten worden bij het introduceren van Scrum;
• een plan van aanpak opstellen waarbij u Scrum en ITIL op een wijze positioneert die recht doet aan Agile.
Programma dag 1
Agile Systeemontwikkeling
– Wat is Agile ontwikkelen?
– Wat is Agile crum?
– Wanneer is Agile Scrum zinvol?
– Wat is Kanban?
Agile Beheer
– Wat is ITIL v3?
– Wat is ITIL v4?
– Wat is DevOps?
– Wat is continuous integration?
– Wat is continuous delivery?
Programma dag 2
Scrum en ITIL
– Is Scrum een vervanging voor ITIL?
– Welke beheerprocessen zijn dan niet meer nodig?
– Of moeten beheerprocessen alleen aangepast worden?
– Hoe maak je beheerprocessen dan Agile?
Scrum en Service Operation
– Op welke wijze integreer je de Dev (scrum) en Ops (ITIL operatie) met elkaar?
– Wat is de rol van de service desk in relatie tot Scrum?
– Hoe gaan we om met infrastructuur beheer in relatie tot Scrum?
– Hoe worden incidenten en problemen binnen Scrum opgelost of is Scrum daar niet van?
– Wat zijn de valkuilen bij het toepassen van Scrum in relatie tot de operationele beheerprocessen van ITIL?
Scrum en Service Transition
– Hoe relateert change management zich tot Scrum?
– Hoe bestuurt release & deployment management de nieuwe en/of
aangepaste deliverables van Scrum?
– Hoe ga je om met configuratie items (CMDB) bij een scrum proces?
– Wat moet je doen met continuous integration en continuous deployment als releasemanager?
– Wat zegt Scrum over acceptatiecriteria en acceptatietesten?
Programma dag 3
Scrum en Service Design
– Heb je nog wel een SLA nodig in een Agile ontwikkelomgeving?
– Wie is de service level manager dan?
– Hoe kan je de prestatie van een Agile Scrum team meten?
Scrum en Service Strategy
– Wat is de rol van Agile Scrum op niveau van service strategy?
– Hoe definieer is een visie middels een Agile werkwijze?
– Hoe definieer ik een roadmap op een Agile manier?
– Wat is de samenhang tussen de visie, de roadmap, de release planning en de product backlog?
Praktijk toepassing Value streams
– Wat is een value stream?
– Hoe bepaal ik de veranderbehoefte in een value stream?
– Hoe ontwerp ik de samenhang van stappen in een value stream?
– Hoe definieer ik op een Agile wijze een stap in een value stream?
– Hoe definieer ik de requirements voor de realisatie van een stap in een value stream?
– Hoe borg ik de traceerbaarheid van de realisatie van een value stream?
– Op welke wijze gebruik ik dit concept voor mijn service management system?
– Is dit ook van toepassing op het information service management system?
Scrum en informatiemanagement
– Wat is de relatie van Scrum met informatiemanagement?
– Moet een functioneel beheerder aanwezig zijn in een Scrum team?
– Lost Scrum datafouten op en voeren zij data patches uit?
– Levert Scrum gebruikershandleidingen op?
– Voert het Scrum team ook data migratie en data conversies uit?
– Wie voert de wijzigingen nu uit in de gebruikersorganisatie?
– Behoefte management en informative lifecycle management in relatie tot Scrum.
Varianten van organisatie inrichting
-Welke hoofdvarianten zijn er om scrum in te passen in de service organisatie?
– Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?
Workshop Implementatie Agile Servicemanagement met Scrum
Na afloop van de Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum kunt u optioneel aansluitend met uw organisatie de workshop Implementatie Agile Servicemanagement met Scrum volgen. In deze workshop gaat u praktisch aan de slag om Agile Servicemanagement met Scrum daadwerkelijk in uw organisatie te implementeren. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Trainingsduur en kosten
De Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum duurt 3 dagen. De kosten voor de masterclass bedragen: €1475,-. Deze prijs is inclusief digitaal lesmateriaal, koffie, thee en lunch en exclusief examengeld en BTW. De kosten voor het examen bedragen €225,- excl. BTW. Het materiaal voor deze masterclass wordt digitaal geleverd. Wanneer u de sheets tijdens de masterclass op uw eigen device wilt meelezen, dan dient u een eigen device mee te brengen.
Bij deze training is het volgende boek inbegrepen:
– Continuous Everything
Docenten
De IT Management Group werkt alleen met de beste docenten. Onze trainers hebben ruime ervaring, zijn gecertificeerd en hebben kennis van de theorie en de praktijk.
Bij deze training zijn de volgende gerenommeerde docenten betrokken:
Advies en detachering
Bent u op zoek naar een goed advies met betrekking tot het inrichten of optimaliseren van uw IT organisatie neem dan contact op met IT Management Group of kijk op onze advies en detacheringspagina’s.
Referenties
Eerstvolgende startdata Masterclass Agile Servicemanagement met Scrum: