IT Management Group.Inspireren, opleiden en coachen.
Home » Training » Informatie » ITIL FAQ »
In 2016 is de ITIL Practitioner module geïntroduceerd, wat gebeurt daarmee?
ITIL Practitioner is in 2016, aanvullend aan ITIL v3 Foundation, geïntroduceerd met de bedoeling om een meer praktisch handvat te bieden om ITIL toe te passen in de praktijk. Helaas is dit onvoldoende aangeslagen in de markt, echter bevat het materiaal veel interessante onderwerpen.
Een belangrijk kernonderwerp binnen ITIL Practitioner betreft de leidende principes (guiding principles), waarmee een organisatie een gemeenschappelijk kader creëert waarbinnen services zich ontwikkelen. Iedere organisatie dient de leidende principes (in meer of mindere mate allemaal) serieus te nemen, anders wordt er een risico gelopen. Een ander belangrijk kernonderwerp is het creëren van een verbeterpotentieel met behulp van de continual improvement aanpak als de manier om willekeurig welk verbeterinitiatief te structureren. Hiermee ontwikkelt de organisatie zichzelf verder in de rol van serviceprovider, gericht op IT-servicemanagement in de moderne wereld, als een belangrijk strategisch vermogen.
Beide kernonderwerpen zijn bepalend voor het DNA van een organisatie en zijn, met een aantal aanpassingen, integraal onderdeel van het service value system binnen ITIL 4 en onderdeel van ITIL 4 Foundation; ITIL 4 bouwt voort op veel van de ideeën vanuit ITIL Practitioner, naast diverse andere componenten en activiteiten.
Diverse onderwerpen vanuit ITIL Practitioner worden in meer detail in de ITIL 4 vervolgmodulen verwacht, zoals organisatorisch verandermanagement (organizational change management) en meten en metrics. Andere onderwerpen zijn verder doorontwikkeld in de ITIL 4 Foundation zoals waarde, uitkomsten, kosten en risico’s. Dit alles moet eraan bijdragen dat er een beter begrip ontstaat over de noodzaak wat waarde betekent voor een organisatie, wat holistisch werken en denken betekent versus silo-denken en wat het betekent om dingen eenvoudig te houden met het grotere geheel in gedachte.
Meer weten over ITIL 4? Volg een training bij de IT Management Group.