IT Management Group.Inspireren, opleiden en coachen.
Home » Training » Informatie » ITIL FAQ »
ITIL 4 onderkent de kernactiviteit improve, hoe zit dat dan met continual (service) improvement vanuit ITIL v3?
De stelling binnen ITIL 4 is dat voortdurende verbetering plaatsvindt in alle gebieden van de organisatie en op alle niveaus, van strategisch tot operationeel. Om de effectiviteit van services te maximaliseren dient dan ook iedereen die bijdraagt aan het leveren van een service continue verbetering in gedachte te houden en altijd naar mogelijkheden te zoeken om te verbeteren.
De grondslag ligt in de strategische, tactische en operationele plannen vanuit de kernactiviteit plan. Deze geven de relevantie weer voor de huidige doelstellingen en context van de organisatie. Vanuit de kernactiviteit continual improvement wordt in lijn hiermee gezorgd voor het continu verbeteren van producten, services en werkwijzen en wordt verbetering gericht op alle overige kernactiviteiten binnen de service value chain (service waardeketen) en de vier dimensies; de logisch gegroepeerde organisatorische middelen.
Alle kernactiviteiten leveren prestatie-informatie en verbetermogelijkheden terwijl iedere kernactiviteit verbeterinitiatieven en plannen ontvangt vanuit de kernactiviteit improve, die ten uitvoer gebracht dienen te worden. Hierover wordt door de betreffende kernactiviteit vervolgens gerapporteerd aan de kernactiviteit improve en worden vervolgens verbeteringsstatusrapporten terugontvangen over de voortgang van de verschillende samenhangende verbeteractiviteiten.
In ITIL 4 wordt gesproken over continual improvement (continue verbetering). In de praktijk blijkt echter nog vaak dat hier onvoldoende aandacht aan wordt besteed; de principes vanuit Lean IT zijn hierbij zeer behulpzaam.
Het ITIL 4 continual improvement model (in ITIL v3 bekend als de CSI-approach) is van toepassing op het service value system in zijn geheel, evenals op alle producten, services, servicecomponenten en relaties van de organisatie. Om continue verbetering op alle niveaus te ondersteunen omvat het ITIL SVS het navolgende:
• Het continual improvement model voor een gestructureerde aanpak om (structurele) verbeteringen te implementeren
• De service value chain activiteit improve voor continue verbetering in de service waardeketen
• De practice (werkwijze) continual improvement voor dagelijkse verbeteringsinspanningen
Meer weten over ITIL 4? Volg een training bij de IT Management Group.