IT Management Group.Inspireren, opleiden en coachen.
Home » Training » Informatie » ITIL FAQ »
ITIL 4 onderkent de kernactiviteit obtain/build, waar heeft dit betrekking op?
In ITIL v3 wordt geen expliciet onderscheid gemaakt in het verkrijgen of bouwen van een service of componenten als onderdeel van een service (al dan niet vanuit in- of extern). ITIL 4 maakt dit expliciete onderscheid wel.
Alle individuele componenten (of producten) die nodig zijn als onderdeel van een service vallen onder de kernactiviteit obtain/build, in ieder geval diegenen die nieuw zijn of vernieuwd worden. Een product is een samenstelling (configuratie) van middelen binnen de organisatie (in eigendom of gemanaged), zodanig ontworpen dat dit waarde biedt aan de consument.
Er is een nauwe relatie met de kernactiviteit design and transition dat ervoor zorgt dat producten en diensten voortdurend voldoen aan de verwachtingen van belanghebbenden en in lijn daarmee vereisten en specificaties definieert die hanteert dienen te worden door de kernactiviteit obtain/build.
Vanuit de kernactiviteit engage komen triggers in de vorm van wijzigings- of projectinitiatie-verzoeken, op basis van de nodige afstemming tussen stakeholders. Vanuit de kernactiviteit deliver and support kan een wijzigingsverzoek komen tot de aanschaf van bepaalde servicecomponenten. Goederen en diensten die worden geleverd door externe en interne leveranciers en partners doorlopen daarmee altijd de kernactiviteit obtain/build.
Meer weten over ITIL 4? Volg een training bij de IT Management Group.