IT Management Group.Inspireren, opleiden en coachen.
Home » Training » Informatie » ITIL FAQ »
ITIL v3 onderkent de service lifecycle, hoe zit dat in ITIL 4?
De service value chain vervangt in feite het bekende ‘vliegwiel’; de service lifecycle (service strategy, service design, service transition, service operation & continual service improvement) en omvat zes kernactiviteiten: engage, plan, improve, obtain/build, design and transition, deliver and support.
De ‘vaste’ volgorde van de service lifecycle wordt ‘vervangen’ door logische waardestromen (value streams) die een of meerdere (keren) kernactiviteiten gebruiken. Waardestromen zijn organisatie-specifiek en gebaseerd op praktische toepassing binnen de eigen werkomgeving en worden (mede) bepaald door de uitvoerende (DevOps, Agile, Lean) teams of willekeurig welke teamconstructie dan ook. In de ITIL Foundation publicatie worden hiervan een aantal voorbeelden gegeven.
Praktisch gezien kan de ITIL service lifecycle nog steeds worden gevolgd, maar dan sneller en efficiënter. Op hoofdlijnen zijn de service lifecycle fasen te herkennen in de service value chain kernactiviteiten.
ITIL v3 service lifecycle | ITIL 4 service value chain | De bedoeling: |
---|---|---|
Service strategy | -> plan | Gedeeld begrip over de visie, huidige status en verbeteringsrichting |
-> engage | Een goed begrip van de behoeften van belanghebbenden, transparantie en voortdurende betrokkenheid en goede relaties met alle belanghebbenden | |
Service design & service transition | -> design and transition | Producten en diensten voldoen continu aan verwachtingen van belanghebbenden met betrekking tot kwaliteit, kosten en time-to-market |
-> obtain/build | Servicecomponenten zijn beschikbaar wanneer en waar ze nodig zijn en voldoen aan overeengekomen specificaties | |
Service operation | -> deliver and support | Services worden geleverd en ondersteund volgens overeengekomen specificaties |
Continual service improvement | -> improve | Voortdurende verbetering van producten, diensten en werkwijzen |
Meer weten over ITIL 4? Volg een training bij de IT Management Group.