IT Management Group.Inspireren, opleiden en coachen.
Home » Training » Informatie » ITIL FAQ » Wat zijn de grootste inhoudelijke ITIL 4 verschillen ten opzichte van ITIL v3?
Wat zijn de grootste inhoudelijke ITIL 4 verschillen ten opzichte van ITIL v3?
ITIL 4 richt zich meer op hoe de dingen bij elkaar passen en op elkaar aansluiten en minder op de processtappen. Dit wordt gestructureerd rond drie kernonderdelen: het service value system, het four dimension model en de practices. ITIL 4 voorziet organisaties van op IT gebaseerde services in de digitale economie, door waarde toe te voegen (enabling value) in plaats van sec waarde te leveren (delivering value).
Het service value system (SVS) heeft als kern de service value chain (service waardeketen) als flexibel operationeel model voor het creëren, leveren en continu verbeteren van services. De service value chain (service waardeketen) is de plaats waar de daadwerkelijke actie plaatsvindt, gebaseerd van de value streams (waardestromen) als de gespecificeerde en logische werkstromen binnen een specifieke organisatie.
Het SVS omvat ook de aandachtsgebieden: guiding principles (leidende principes), governance (besturing) continual improvement (continue verbetering) en practices (werkwijzen).
Hiermee ontstaat een samenhang tussen verschillende kernonderwerpen die aandacht vragen en in meer of mindere mate nodig zijn voor een optimaal servicemanagement in de digitale economie.
Meer weten over ITIL 4? Volg een training bij de IT Management Group.