Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap
De routekaart voor de invoering van ITIL 4 in uw organisatie!
Deze training verzorgt ITMG op aanvraag. De training kan worden gepland als open inschrijving training of kan als in-company training worden gepland.
Veel organisaties maken al jaar en dag gebruik van ITIL als het kader voor het inrichten en vormgeven van IT servicemanagement. Met de komst van ITIL 4 is er een allesomvattende benadering en een betere aansluiting op bestaande concepten en frameworks zoals Agile, Scrum, DevOps, Lean IT etcetera!
De complexiteit waarmee een moderne organisatie te maken heeft, geeft de nodige uitdagingen en vraagt een weldoordachte aanpak. Een aanpak die gericht is op het plannen en organiseren van mensen, partners en leveranciers, informatie, communicatie, technologie en practices voor nieuwe of gewijzigde producten en services. En een aanpak gericht op het plannen en organiseren van de interactie tussen een organisatie en haar klanten.
De vraag is hoe te komen tot een homogeen en samenhangend integraal servicemanagement-kader zonder afbreuk te doen aan hetgeen reeds aanwezig is in de organisatie en waarbij de mens de hoofdrol heeft. Hoe kunnen de nieuwe ITIL inzichten worden geadopteerd en aangepast binnen de eigen organisatie en praktijk? Hoe kunnen de nieuwe inzichten worden geïntegreerd met bestaande best practices zoals Design Thinking, Lean IT, Agile, DevOps, COBIT, TOGAF en SIAM?
De praktijk is dat iedere organisatie constant verandert en er disruptieve krachten van invloed zijn; eisen van klanten, acties van concurrenten, veranderende markten, nieuwe wetgeving, de wens om kosten te verlagen. Er worden voortdurend nieuwe omstandigheden gecreëerd waarop de organisatie moet reageren, ontwikkelingen gaan steeds sneller, op een grotere schaal en met een grotere impact.
Services zijn meer en meer de belangrijkste manier waarmee organisaties waarde creëren voor zichzelf en hun klanten. Het doel is om als organisatie een gespecialiseerde vaardigheid te creëren om waarde aan klanten in de vorm van services mogelijk te maken.
De Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap geeft in 2 dagen inzicht in het opstellen van een organisatiespecifieke roadmap en traint u om als change agent de ontwikkeling, toepassing en het bepleiten van de nieuwe manier van werken mogelijk te maken.
Uw profiel
U bent werkzaam in een servicemanagement-omgeving die in meer of mindere mate is gebaseerd op de ITIL-kaders en u vraagt zich af hoe de transitie eruit ziet naar een omgeving die meer is gebaseerd op de kaders en principes van ITIL 4 en daarmee beter aansluit op moderne werkwijzen. U heeft bij voorkeur al enige kennis of inzicht in de ITIL 4 kaders op Foundation-niveau. Na het doorlopen van de Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap kunt u zich afhankelijk van uw behoeften verder ontwikkelen op het gebied van ITIL 4.
Aanpak en resultaat
Tijdens de masterclass wordt met een voorbeeldcasus gewerkt. Op basis van deze casus wordt de koppeling en verbinding met uw organisatiepraktijk gelegd. Aan het eind van de masterclass neemt u als deelnemer de basisstructuur voor uw bestemmingsplan mee, waarmee u direct aan de slag kunt!
Inhoud Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap
In deze professionele en praktijkgerichte masterclass wordt ingegaan op de theorie en de praktijk van het implementeren van ITIL 4. De volgende onderwerpen worden behandeld:
Dag 1: ITIL 4 Roadmap
Aan het eind van deze dag bent u in staat om de juiste vragen te stellen om te komen tot een organisatiespecifieke roadmap. Tevens bent u in staat om op basis van een voorbeeld-roadmap uw eigen organisatie te voorzien van een aanpak en een strategie.
• Kennismaking met de ITIL 4 Roadmap (theoretisch kader);
• Welke mijlpalen worden onderkend;
• Hoe kom ik tot het startpunt (redenen, aanleiding en belemmeringen);
• Hoe bepaal ik het startpunt (de IST situatie);
• Hoe bepaal ik de ideale situatie (SOLL situatie);
• Welke (transformatie)scenario’s worden onderkend;
• Hoe de boodschap communiceren en de mensen betrekken;
• Hoe de organisatie informeren, voorbereiden en begeleiden.
Dag 2: ITIL 4 Change Agent
Aan het einde van de tweede dag heeft u een goed beeld van wat een ITIL 4 Change Agent is en hoe deze rol vorm te geven. Tevens heeft u een set van methoden, technieken en tools die kunnen helpen om de prestaties te verhogen door bottlenecks te herkennen en op te lossen en om te komen tot een centre of excellence.
• De rol van Change Agent (tvb’s);
• (Zelf)sturing en coaching, kaderstelling en aansturing;
• Hulpmiddelen, tools en technieken;
• Stakeholder-, risico- en kennismanagement;
• Governance en besluitvorming;
• Hoe begeleid ik de invoering van verbetering;
• Hoe evalueer ik de resultaten en hoe kom ik tot duurzame verbetering.
Examen
Na afloop van de Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap is het optioneel mogelijk om het examen af te leggen. Het examen wordt online afgenomen. De kosten voor het examen bedragen €175,- excl. BTW.
Trainingsduur en kosten
De Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap duurt 2 dagen. De kosten voor de training bedragen €1250,- excl. BTW. De totaalprijs voor training inclusief examen bedraagt €1425,-. Deze prijs is inclusief lesmateriaal, koffie, thee en lunch en exclusief BTW.
Docenten
De IT Management Group werkt alleen met de beste docenten. Onze trainers hebben ruime ervaring, zijn gecertificeerd en hebben kennis van de theorie en de praktijk.
Masterclass ITIL 4 Implementatie Roadmap in-company
Deze masterclass kan ook in company worden georganiseerd, onder begeleiding van één van onze ervaren consultants/trainers. In een aantal organisatiespecifieke workshops wordt een concreet bestemmingsplan opgesteld waarbinnen de ITIL-reis kan worden gemaakt of kan worden vervolgd vanuit een bestaande situatie. Dit helpt de organisatie te transformeren met gebruikmaking van de ITIL 4 kaders. Neem voor meer informatie contact op met de IT Management Group.
Deze training verzorgt ITMG op aanvraag. De training kan worden gepland als open inschrijving training of kan als in-company training worden gepland.